24. februar 2011

Hjemmelaget Vanilje extrakt

Vanilje ekstrakt får man sjelden tak i her i norge, her går det mest i vaniljesukker. Essens får man kanskje tak i, men jeg vet ikke hvor... Jeg kjøpte med meg ekstrakt fra USA og det smaker godt når man har det i. Men dessverre blir det fort slutt på flaska :) Så da Manuela fra www. passion4baking.com viste oss hvordan fant jeg ut at jeg ville lage min egen.
Den er ikke ferdig ennå, men jeg vil tilføye bilder etterhvert som det nærmer seg.

This is what you do :)
Tomme flasker
vaniljestenger (mine er fra tørrleifs (32 for 1), Coop har også men der er det 2 stk for 27 kr
Vodka/rom 50 cl pr vaniljestang



Da tar du vaniljestangen og deler i 2 , bruk en skarp kniv, men skjær deg for all del ikke .)
Du KAN skrape av frøene og ha i flasken, eller du kan la vær. Jeg har prøvd begge delene.
Her har jeg latt være å skrape.
Så del den i 2 igjen om du har små flasker.
Her er de på flaskene...
Og her er det fylt på vodka :)

Disse har nå stått en uke, og er allerede brun.


Jeg fikk en flaske rom som jeg bare hadde vaniljestanga rett på , den har nå stått i 3 uker og er allerede mye brunere.
Litt dårlig bilde, det var ikke så lett å ta slik at dere ser vaniljen i bunn.
Men nå skal disse stå totalt i 8 uker, de skal stå kaldt og mørkt. Mine står i gangen nede , jeg går forbi der hver dag og glemmer ikke å riste på flaskene 2-3 ganger i uka :)


Når du har begynt å bruke av ekstrakten kan du bare etterfylle jevnlig i flaskene. Husk å gjemme på de stengene du bruker til baking og ha de på flaskene :)

Jeg gleder meg ihvertfall til å begynne å bruke dette i bakverket :)
Lykke til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar