18. februar 2011

Manuelas Chewy Chocolate Chip Cookies

Jeg har alltid ELSKET Chocolate Chip Cookies, men har aldri likt at de er harde. Så da Manuela fra Passion4baking la ut denne oppskrifta MÅTTE jeg bare prøve den. Og den er GOOOOO :)
Jeg lagte oppskrifen, delte den i 2 og putta de i fryseren.

Du trenger:

500 g mel
1 ts. natron
1/2 ts. salt
226 g mykt romstemperert smør
450 g sukker
2 ss brun sirup
3 store egg
2 ts. vanilje extract/vaniljesukker (Tørrleifs)
340 g sjokolade

Bland smør,sukker og mørk sirup. Viktig at smøret er mykt. Mixes til krem aktig/ fluffy. 
Husk å stoppe mikseren noen ganger og dra ned det som ligger inntil bollen slik at alt blir mikset like godt. 
Tilsett 1 og 1 egg, og pisk til du ikke ser antydning til egget , MEN HUSK IKKE FOR LENGE! MAX 30 SEC. Tilsett vanilje ekstrakt ( som du også kan lage lett selv, jeg kan lage "oppskrift " på det) /vaniljesukker, anbefaler Tørleifs (kjøpe på Meny) da det inneholder ekte vanilje.  
Så blander du mel, natron og salt, siler det i smørblandingen og mixer sammen. 
Så tilsetter du sjokoladebitene. Her kan du enten hakke kokesjokolade eller melkesjokolade (nonstop er et alternativ også) eller du kan kjøpe sjokolade "chips" fra Meny. Jeg kjøper disse i USA fra Tollhouse ( som har egen oppskrift på disse jeg har brukt, men de blir harde kjeks) 
Et godt råd er at man deler deigen i 2, pakker inn i plastfolie. Frys den ene til du trenger noe å servere :)
L
Legg den andre i kjøleskapet til dagen etter. Når du skal steke de så lag kuler som er omtrent like store. Sett de i kjøleskapet i 10-15 minutter slik at de er kalde, da flyter de ikke så mye ut. Jeg gjorde ikke det, så mine fløyt ut og ble ikke så pene som Manuelas :) 



Mine ser du som første bilde, dette er Passion4baking sitt bilde :) 
Disse ser litt bedre ut enn mine, men jeg kan love deg at mine var chewy og gode på smak .)


Prøv selv :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar