7. mars 2011

A little sugar ?

Sukkerpasta er et fantastisk produkt... jeg bruker det mye på kakene mine. Det er også billigere å lage. Vi har ca 3 forskjellige produkter å trekke kaker med; sukkerpasta, marsipan og MMF (marshmellows fondant). Marsipan kan man kjøpe i butikken, farve etter egne lyster. Kan også farve den hvit med farver eller et kjemisk stoff titandioksid som man får tak i på f. eks Panduro. Personlig har jeg ikke prøvd dette. Man må også tenke på hvem marsipan som har minst mandelspor i seg, eller vil det synes selv om du farver det hvitt.
MMF; barnekaker bruker jeg ofte MMF, klissete å lage og vanskelig å farve i sterke farver. Sort og Rød har en tendens å bli helt umulig å jobbe med. Da er det faktisk bedre å farve med marsipan.
Så Sp blir egentlig min favoritt, jeg brukte laaaaang tid på å få det til, fulgte oppskriften nøyaktig, men den ble tørr og kjempe vanskelig å jobbe med.
Så jeg har funnet ut at jeg lager den med mindre melis i og mere sirup. Så når jeg skal trekke kaka, har jeg mere melis i slik at den blir elastisk.
Her ser dere den helt nylaget:




Deler den i 3 og har den i plastfolie:
Så slik ble sluttresultatet :
Jeg er ikke så nøye på hvor mye jeg har i når jeg fordeler SPèn. Det går unna allikevel. Da jeg brukte en av de største til å trekke kaka så hadde jeg vel halvparten igjen. Husk å ikke ha for LITE sukkerpasta når du skal trekke kaka.
Oppskrifta på Sukkerpastaèn kommer opprinnelig fra Anna som driver Kakefesten. Men jeg har gjort litt om som jeg nevnte.

Annas sukkerpasta :
  • 4 ss vann
  • 4 plater gelatin
  • 1,25 dl glukose (alt. lys eller hvit sirup)
  • 30g flott matfett
  • 930 g melis
  • Event.  vaniljepulver eller flytende smaksessens.
17/3-12 + 14/1-13

Jeg vil her legge inn min oppskrift :
Dette er til dobbel oppskrift vel og merke :
  • 8 ss kaldt vann
  • 10 plater gelatin
  • 3 dl hvit sirup /glykose
  • 70-80 gr matfett
  • 2000 gr melis
Nå har jeg laget sukkerpasta i noen år, og NÅ endelig fikk jeg et tips hos May Britt. 
Tipset er eltingen, når du har i det våte må du la maskinen gå i 3-5 minutter, så tar du den ut og elter på bordet før du pakker den inn i plastfolie, så i plastfolie. Det er også viktig at man ikke lar den ligge ute uten at den er dekt med noe. Da forsvinner fuktigheten fra sukkerpastaen. 
Oppskrifta har jeg her skrevet det JEG liker, enhver tror jeg må prøve seg frem selv hva som funker. 

"Del gelatinplatene i mindre biter og legg de i vannet. La de trekke i vannet i 5-10 min til de er myke.
Smelt det hele over vannbad.
Når gelatinen er helt oppløst blandes glukosen i.
Deretter matfettet og eventuell flytende smaksessens.
Rør til fettet er smeltet og det er en klar væske.
Ha i melisen i bollen til en kjøkkenassistent og hell deretter i væsken.
Ha i litt vaniljepulver hvis ønskelig.
Miks alt på middels hastighet til det er godt blandet.
Del straks i mindre porsjoner og pakk inn godt i plastfolie og plastpose utenfor det. Som du ser er konsistensen veldig bløt og nesten flytende med en gang når man pakker det inn. Det trenger å sette seg litt før den brukes.
 " kopi slutt fra www.kakefesten.com ( hvorfor skrive om det som er skrevet bra fra før !! :) )


Lykke til :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar