10. januar 2012

Romkake, en barndoms smak...

Fra barndommen husker jeg vi spiste Romkake mye, jeg savnet den etter mange år sørpå, fant den faktisk i disken på Coop noen ganger, men det var sjelden.
Det som er deiligst med denne at her er det ikke noe baking. Jeg har tidligere prøvd å bake bunnen, men det er bare bortkastet energi. Smakte IKKE slik jeg husket fra barndommen.
Og hvem sier man alltid må bake ???
Dette er vel verdens letteste kake å lage :)

Det man trenger er :
  • 1 stk ferdig kjøpt kakebunn
  • 1 pk Rom krem fra Piano ( kan jo selfv lage også) 
  • Fløte ( frivillig)
  • Melis
  • pynt, her har jeg gjort det enkelt, men nordpå bruke vi de små geletubene med 3-4 farver
  • Rom essens 


Her har jeg pisket 1 dl kremfløte, personlig synes jeg det var litt mye, men dette er smak og behag.
Neste gang blir det uten. :) Jeg senes det er best.
Så har du bare hele pakken med romkrem i og visper bare lett til den er glatt (handvisp).

Jeg dynker kaken i litt vann og romessens, men bare litt.(Husk begge lagene)

Fordel kremen mellom de 2 lagene.

Legg toppen på og dynk litt på den og. Kremen ble litt flytende så ble ikke så pent da men... .:)

Bland nok melis med litt vann og romessen og litt tykk.. om du synes det blir for mye rom essens kutter du litt i dynkingen.

Pynt as you desire <3 her har jeg bare noen regnbue sprinkles :)

Tatta.... en enkel, men god på smak kake. Kan jo også bare lages med vaniljekrem om man ikke liker rom.
Hos meg er det selve romkaken som er mitt minne fra nord .)

Lykke til :) Denne kan bare ikke slå feil, her er alt ferdig :) 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar