19. februar 2012

Gode gamle Tupperware oppskrift


Jeg var på Tupperwareparty her om dagen, og da spurte jeg om hun tilfeldigvis hadde oppskriften på bollene som pleide å lages på party før. Jeg har solgt TW selv i 2 omganger, etter at jeg sluttet ble det mere populært med temapartyer. Men jeg husker denne langt tilbake, og tenkte jeg måtte prøve de igjen. 

Så her er oppskriften som jeg fikk fra Jannicke :)

Tupperwares Boller/Kanelsnurrer:

2 l (1200g) hvetemel
2 dl sukker                                                  
2 ts kardemumme
2 ts kanel

200 g margarin smeltes                                    Blandes og varmes til 37 °C
6 dl melk

2 pk fersk gjær                   
Ca 1 ½ dl vann til å løse opp gjæren   

2 egg
Bland eggene sammen med gjærblandingen.
Hell i melken og rør alt godt sammen.
Heves i bakebollen i varmt vann eller annet lunt sted til lokket spretter opp (ca. 30 min.)
Ha deigen over på benk/underlag og lag boller.
Heves ca 30 minutter.  

Pensles med egg
Stekes ved ca. 210 °C i ca 10 min.



Lager du Kanelsnurrer bruker du  og kjevler ut en stor leiv som du har margarin, sukker og kanel på etter smak. Deretter ruller du leiven sammen med et par slikkepotter og deler opp i passende snurrer med en deigskrape og har de over på en bakeplate.
Her har jeg laget stenger av halvparten av deigen. En med hjemmelaget vaniljekrem og en med smør, Cinnabon blanding og sukker <3



Jeg lager også hjemmelaget vaniljekrem for den elsker min kjære :) 
Denne oppskriften er kjempegod i sjokoladekake også, prøv, tror du vil like den :) 
Her er oppskriften på den : 
 
Tingelings vaniljekrem :) 
6 eggeplommer
4-5 ss maizena
1 dl sukker
1 vaniljestang
5 dl H-melk

Rør sammen maizena og sukker i et litermål. Del vaniljestangen og skrap ut frøene. Ha alt i en gryte med melken og kok opp.Hell halvparten av den kokende melken i eggeblandinen og rør til sukkeret har løst seg opp. Ha over resten av melken og rør.
Sil det tilbake i gryta og rør til det tykner. Skal ikke koke. Avkjøl.
Denne kan godt blandes litt pisket krem i og ha i kaker. (Tekst kopiert fra kakefesten)

Jeg prøvde for 1.gang å bruke plommer som har vært i fryseren. Tror ikke jeg vil gjøre det igjen siden plommene var blitt "faste" . Derfor de gule prikkene. 

Her er Fastelavenbollen med litt hjemmelaget jordbær syltetøy :) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar