10. februar 2012

Nettbakerns bunnmasse (oppskrift)

Noen av dere som vet hvem Nettbakeren er ? Han er en entusiastisk baker fra Bergen. Han har kommet med mange oppskrifter og jeg har prøvd endel av dem. Her finner du hans hjemmeside og Facebook side .)

Jeg har prøvd hans nydelige brownies og hans bolledeig.

Jeg bruker kun hans oppskrift på sukkerbrød nå. Det smaker noe av det og det er viktig synes jeg. Jeg har prøvd mange oppskrifter fordi jeg har egentlig aldri likt å bake sukkerbrød. Men man kommer jo i situasjoner hvor noen i familien eller venner ber deg bake en marsipankake. Til og min mor bruker nå kun denne oppskriften etter at hun fikk smake :) 

Prøv, jeg tror ikke du blir skuffet :)

Denne oppskriften er ganske stor, enten kan du bake en 28 form, høyt og flott sukkerbrød. Eller 2 mindre (22-23 cm) ( synes det er for lite til 2 stk 24 former, men det er MIN personlige mening .) 

Denne oppskriften kan du jo bare dele... du finner målene i parantes :)

Ingredienser

10 stk egg                  (5 egg)                               Husk tempererte egg !!
400 gram sukker        (200 gr sukker)
2 ss vann                    (1 ss vann)
300 gram hvetemel     (150 gr mel)
100 gram potetmel      (50 gr potetmel)


Et tips jeg har brukt mye er at mange av råvarene er best når de er romtempererte. Spesielt egg. Tempererte egg, pisker seg dobbelt så mye opp som kalde egg. Om du har glemt å ta de ut fra kjøleskapet, legg dem i en skål med varmt vann i ca 10 minutter :)

Bildet er lånt fra Googels bilder.


Det er smart å knekke eggene i et litermål først, da slipper du å få eggeskall i røra. Eggeskall synker og legger seg i bunn. 

10 store egg måler ca 550 ml eller 550 gram.

*Sukker og egg haes i bollen, bruk pisk og dette skal piskes i 10 minutter på full speed.
*Vei opp 300 gram hvetemel og 100 gram potetemel, spray eller smør formen (e). 

*Sikt   mel og potetmel. Gjerne 2 ganger. Jeg pleier å sikte det på matpapir, da er det lett å helle i bollen etterpå.
*Sett maskinen på laveste hastighet, og tilsett 2 ss lunket vann. Da blir massen seig og fin.

*Ta så bollen av maskinen, og heller det siktede melet i røren, og bruker en slikkepotte og løfter melet inn. Forsiktig, nå må du løfte, ikke røre. Gå rundt kantene, og inn mot midten, rundt og rundt, løfte massen.

*Jeg steker på 175 grader, ca 30-45 minutter. Kommer jo an på hvor stor form du bruker.
*Om du har flere former, tar du massen oppi, om ikke la den få stå helt i fred i bollen, så går dette kjempefint.
*Tips fra Nettbakeren: Hell sukker på et bakepapir, da du snu kakebunnen med engang den kommer ut på dette papiret.

                                                             

Denne gangen brukte jeg noe som heter Sponge cake stabilizer eller kort SP , og jeg må bare si at DET skal jeg prøve igjen. Synes sukkerbrødet ble kjempebra, rette kanter og perfekt topp.

Dette får du tak i hos Cacas, dvs Traktøren i Drammen har masse produkter fra Cacas.

Mener den kostet 79 kr, men vare nok lenge, ikke mye som skal til.

                                                                 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar