26. februar 2014

Fastelaven snart ... (bolleoppskrift)

Ja da er det snart Fastelaven og da passer det jo bra å gi dere bolleoppskriften min.
Jeg er litt kresen på boller, liker det litt tunge (men ikke for tunge), så jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ihvertfall har prøvd snart 20 oppskrifter på boller.

Men fant ingen som jeg virkelig falt for... så kom jeg på.. oppskriftboka mi fra ungdomsskolen... der har jeg skrevet ned endel oppskrifter jeg liker.

Så her kommer oppskriften :

900-1000 gram hvetemel ( jeg bruker kun 900 gram, og litt til utbaking)
150-200 gram sukker
1 ts kardemomme
200 gram smør
0,5 l melk
1 pakke fersk gjær ( bare fordi jeg liker det best )

Bland det tørre i bollen
smelt smøret
ha i melken, varm til 37 c
rør i gjæra.

Sett til heving på et lund sted ca 45 minutter.

                                                                      Før heving:
                                                        etterpå...en fin og luftig deig..
                                          Husk at deigen må eltes godt, da blir den som fløyel :)
                                                        Del i passende emner:
                                    etterhev, disse er klar for ovnene, smør topp med pisket egg.

                                                               hmmmmmm nystekte boller :)

stekes på 200 grader i ca 1-12 minutter, kommer litt an på din ovn. Nederste rille.
Det blir ca 20 boller av denne, men for å få dine boller så anbefaler jeg å steke på 2 brett. Disse sto litt for tett sammen og noen ble firkantet :)
Så var det Fastelaven da , jeg er ikke noe fotograf, så å få et fantastisk flott bilde av denne bollen med krem på ble ikke helt vellykket... hjelper et nytt kamera ??? :)

Lagde en med et hjerte til min mann, et bringebærhjerte inni og melis hjerte på toppen .)




Jeg bruker vaniljekremen til Manuela, oppskriften finner du HER, du må scrolle litt nedover på siden så finner du den. Lager vanligvis bare halve porsjonen, for den er stor opprinnelig.
Pisket 1,5 dl fløte og blandet i kremen. Ville ha den fast denne gangen :)

Melis på toppen hører til <3

Min mann sa han skulle ha 3-4 stk... men gubben greide bare 1 stk hehe .)

Velbekomme :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar